Vzhľadom k tomu, že nie je dosiaľ určená presná diagnostika na zhodnotenie potrieb a výchovno - vzdelávacích špecifík detí zo soc.znevýhodneného prostredia, pričom p.minister uvádza že, citujem "vzdelávanie podľa individuálneho vzdelávacieho programu, úprava organizácie výchovy a vzdelávania, úprava prostredia, v ktorom sa výchova a vzdelávanie uskutočňuje a využitie špecifických metód a foriem výchovy a vzdelávania", je potrebné určiť, aká bude diagnostika jedotlivých aspektov soc.znevýhodnenia, keďže na základe nich si títo žiaci zasluhujú podľa správy také rozsiahne upravenie vzdelávacích podmienok s automatickým navýšením prostriedkov...v mnohých prípadoch u týchto žiakov nie sú potrebné tie špecifiká, ktoré zmieňuje.Pokiaľ nebude presne definovaný rozsah a škála obmedzení a vplyvu soc.handicapov, ktoré sťažujú vzdelávateľnosť takýchto žiakov, nie je odôvodnením navyšovať na ich výchovu a vzdelávanie prostriedky, pretože mnohé z aspektov sú prirodzene regulované a redukované už pôsobením výchovy a vzdelávania bez špecifík a v štandardných školských podmienkach. U každého handicapu, postihnutia či narušenia, musia byť pri požiadavkách na špec.vzdelávací program či individuálny prístup zdôvodnené opodstatnenia vrátane jednotlivých obmedzení, ich odstupňovania a náročnosti na korekciu, reedukáciu, jedine u soc.znevýhodnených to dosiaľ takto podmienené nie je. Pokiaľ má byť ale vzdelávanie efektívne a nie predražené a neopodstatnene zvýšené normatívy na žiaka či skupinu/triedu, podmienkou majú byť aj podložené a overené potreby týchto žiakov vo všetkých aspektoch soc.znevýhodnenia vplývajúcena oblasť výchovy a vzdelávania.